Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ


Να είστε Σύμβουλος του Παιδιού σας


Δεν υπάρχει υποκατάστατο για την εις βάθος γνώση των γονέων σχετικά με τις λεπτές αποχρώσεις και τις λεπτομέρειες που καθιστούν το παιδί ένα μοναδικό άτομο. Για να είστε ένας αληθινά αποτελεσματικός σύμβουλος, πρέπει να κατανοείτε σωστά τα δυνατά και τα αδύνατα στοιχεία του παιδιού σας, τόσο από μία «κλινική» όσο και από μία προσωπική οπτική γωνία. Πέρα από αυτό, είναι ζωτικής σημασίας να επικοινωνείτε τη γνώση σας γύρω από το παιδί και τις ανάγκες του σε εκπαιδευτές και άλλους επαγγελματίες.Για να γίνεται ένας αποτελεσματικός σύμβουλος του παιδιού σας απαιτείται:• Να κατανοείτε πλήρως τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία καθώς και τις ειδικές ανάγκες του παιδιού σας. • Να είστε ενήμεροι για τα εκπαιδευτικά του δικαιώματα, για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος και για το ποιοι πόροι είναι διαθέσιμοι. • Να επικοινωνείτε αποτελεσματικά και να συνεργάζεστε με τους εκπαιδευτές του παιδιού σας. • Να εμπλέκετε το παιδί στις διαδικασίες προγραμματισμού και λήψης αποφάσεων, να δείχνετε απερίφραστα ότι είστε με το μέρος του μέχρι τέλους. Επικοινωνείτε Αποτελεσματικά Η πιο αποτελεσματική συμβουλευτική στήριξη είναι μία συνεργατική προσπάθεια, και όχι μία διαμάχη μεταξύ γονέων και εκπαιδευτών. Ο γονιός που είναι θετικός, που σκέφτεται το παιδί του και δείχνει σεβασμό όταν επικοινωνεί πληροφορίες και ζητά υπηρεσίες, είναι πιθανότερο να έχει μεγαλύτερη πρόοδο από το γονιό που έχει μία επιθετική στάση ή μία στάση διαμάχης.Εμπλέκετε το Παιδί σας Σίγουρα, το πιο σημαντικό πρόσωπο σε αυτήν τη διαδικασία είναι το παιδί σας. Μπορεί να είναι εκνευριστικό για ένα παιδί οποιαδήποτε ηλικίας να διαχωρίζεται για ειδικές παρεμβάσεις, αλλά ακόμη χειρότερα όταν οι λόγοι δεν είναι σαφείς σε αυτά και δεν νιώθουν ότι συμπεριλαμβάνονται στη διαδικασία. Οι γονείς και οι δάσκαλοί τους κάνουν ειδικά σχέδια για αυτά και τους ζητούν να κάνουν πράγματα που κανείς από τους φίλους τους δεν χρειάζεται να κάνει ! Τα μικρότερα παιδιά ενδέχεται να εσωτερικεύσουν αισθήματα ντροπής και μία αίσθηση ότι είναι «κακά». Ορισμένα μεγαλύτερα παιδιά ενδέχεται να αισθανθούν ότι φέρουν ταμπέλα ή έχουν στιγματιστεί και αντιδρούν με πικρία και ανυπακοή. Είναι πάντα καλύτερα να νιώθουν ότι συμμετέχουν, παρά ότι είναι πιόνια . Ακόμη και τα πολύ μικρά παιδιά αποδέχονται παρεμβάσεις, όταν οι λόγοι και τα οφέλη τους επεξηγούνται με έναν τρόπο που γι' αυτά βγάζει νόημα.Εξίσου σημαντική είναι και η στάση της οικογένειας ως προς τη συμβουλευτική υποστήριξη και τις παρεμβάσεις. Δεν είναι αρκετό να παρέχει κάποιος πειθαρχία και καθοδήγηση («είναι ώρα να αρχίσεις να διαβάζεις για το σχολείο, κλείσε την τηλεόραση»). Αφήστε το παιδί σας να σας δει στο ρόλο του « φανατικού οπαδού της ομάδας», και του ιππότη με την αστραφτερή πανοπλία («Πιστεύω σε σένα, θέλω το καλύτερο για σένα, είμαι δίπλα σου μέχρι τέλους»). Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις πάντα επιδεικνύουν καλύτερα αποτελέσματα όταν τα παιδιά βλέπουν την οικογένειά τους ως μία πηγή αμείωτης υποστήριξης.


Αντιμετώπιση Ανολοκλήρωτων Εργασιών
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ ενδέχεται να ξεχάσουν να παραδώσουν την εργασία τους ή τις μακροπρόθεσμες εργασίες τους, ακόμη και αν τις έχουν ολοκληρώσει. Η ολοκλήρωση του διαβάσματος των μαθημάτων και η παράδοσή τους αντιπροσωπεύουν στην πραγματικότητα πολλές διαφορετικές ενέργειες. Σε κάποιο σημείο στην πορεία, τα παιδιά με ΔΕΠΥ διακόπτονται και ενδέχεται να ξεχάσουν σε ποιο σημείο της διαδικασίας βρίσκονται. Τι ΒοηθάειΤα παιδιά με ΔΕΠΥ χρειάζονται επίβλεψη και δομή, καθώς και ένα σύστημα να τα βοηθήσει να φτάσουν από την αρχή έως το τέλος μίας εργασίας. • Κάντε έναν κατάλογο με τις ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να βοηθήσετε το παιδί σας να γνωρίζει σε ποιο σημείο τηςδιαδικασίας που του έχει ανατεθεί βρίσκεται. Τοποθετήστε ένα αντίγραφο στο τετράδιο του παιδιού και αναρτήστε το στο δωμάτιό του. • Οι ετικέτες, η χρήση χρωματικών κωδικών ανά μάθημα στα βιβλία, τα τετράδια και τους φακέλους μπορεί επίσης να βοηθήσει στην οργάνωση του διαβάσματος για το σχολείο. • Εδραιώστε μία ρουτίνα για να φτάνει η εργασία πίσω στο δάσκαλο. Για παράδειγμα, μόλις ολοκληρωθεί η εργασία, μπαίνει σε ένα φάκελο δίπλα στην εξώπορτα. • Μην αφήνετε το παιδί σας να αργοπορεί. Το πιθανότερο είναι ότι θα χρειαστεί τη βοήθειά σας για να ξεκινήσει μία εργασία και συχνή επίβλεψη για να την ολοκληρώσει. • Για τα παιδιά που θέλουν περισσότερη ανεξαρτησία, αφήστε τα να κερδίσουν το δικαίωμα να παρακολουθούν μόνα τους τη δουλειά τους, αφού έχουν επιδείξει επιτυχία για μερικές εβδομάδες. Δεν υπάρχει μία και μοναδική λύση που να είναι σωστή για όλα τα παιδιά. Δουλέψτε με το παιδί σας και τους δασκάλους του για να αναπτύξετε το καλύτερο πλάνο για εσάς και το παιδί σας.


Τονισμός των Θετικών Στοιχείων


Μετατοπίζοντας την προσοχή από τα πράγματα που το παιδί σας κάνει λάθος σε αυτά που κάνει σωστά, θα αποφύγετε έντονες συγκρούσεις, βοηθώντας την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του παιδιού σας και θα παρέχετε κίνητρα για ανάπτυξη και καλή συμπεριφορά. Η κριτική συνήθως δεν έχει αποτέλεσμα με τα παιδιά. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ ενδέχεται να λαμβάνουν κριτική πιο συχνά από τους συνομηλίκους τους και γίνονται ιδιαίτερα αμυντικά, καλλιεργώντας συναισθήματα θυμού και πικρίας. Όταν κυριαρχήσουν αυτά τα αισθήματα, δεν παίζει ρόλο εάν η συμβουλή σας είναι βοηθητική ή όχι. Μερικά παιδιά με ΔΕΠΥ στερούνται λεκτικών δεξιοτήτων και αυτοελέγχου για να απαντήσουν κατάλληλα.Τι ΒοηθάειΑντί να ασκείτε κριτική, προσπαθήστε να δώσετε νέα κατεύθυνση και κίνητρα στο παιδί σας. Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις: • Μην κάνετε προσωπικά σχόλια: dοκιμάστε εκφράσεις όπως «Ίσως θα ήταν καλύτερα έτσι», αντί για «Δεν το κάνεις σωστά». • Πείτε τους τι θέλετε να κάνουν: δοκιμάστε «Άσε με να σε βοηθήσω να τακτοποιήσεις αυτά τα ρούχα» αντί για «Μην πετάς τα ρούχα σου στο πάτωμα». • Να ενθαρρύνετε παρά να κριτικάρετε: δοκιμάστε «Αρέσει πολύ στο σκύλο όταν τον ταΐζεις στην ώρα του» αντί για «Πάντα ξεχνάς να ταΐσεις το σκύλο». • Αγκαλιάστε τα όταν είναι καλά παιδιά: «Πραγματικά μου άρεσε ο τρόπος που βοήθησες την αδερφή σου." • Διαμορφώστε συμπεριφορές. Επαινέστε τα μικρά κατορθώματα («Μπράβο! Κοίτα τι ωραία γράμματα που έκανες!»), εμπνέει τα παιδιά να καταφέρουν ακόμη περισσότερα. Ορισμένα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν δυσκολία στο να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους και ενδέχεται να πρέπει να διδαχθούν πώς να ηρεμούν. Πολλοί ειδικοί συνιστούν, «θετική κουβέντα με τον εαυτό τους» μία δεξιότητα που βοηθά το παιδί να καταλάβει, «Αυτό δεν έχει σχέση με εμένα πρόκειται για μία κατάσταση που μπορώ να ελέγξω». Βοηθά όταν τα παιδιά μαθαίνουν να λένε στον εαυτό τους: • «Μπορώ να το αντιμετωπίσω». • «Πάρε βαθιές αναπνοές και κράτησε την ψυχραιμία σου». • «Θυμώνω. Δεν θα τον αφήσω να με επηρεάσει». • «Μπορώ να ελέγξω τα συναισθήματά μου».• «Δεν θέλω να χάσω την ψυχραιμία μου». • «Το έχω ξανακάνει και μπορώ να το κάνω και τώρα».Παίξτε παιχνίδι ρόλων με τα παιδιά για να δοκιμάσουν δεξιότητες ομιλίας με τον εαυτό τους, έτσι ώστε να μάθουν αυτήν την ηρεμιστική δεξιότητα. Άλλες δραστηριότητες, όπως το παιχνίδι με ένα σκύλο, η πασιέντζα και τα βιντεοπαιχνίδια ή μία βόλτα μπορεί να μετατοπίσουν την εστία της προσοχής από την κριτική σε κάτι θετικό.


Επικοινωνιακές Δυσκολίες


Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να έχουν καθυστέρηση στις γλωσσικές ικανότητες, τόσο στην κατανόηση όσο και στην έκφραση. Μπορεί να μπερδεύουν τις λέξεις, να ερμηνεύουν λανθασμένα αυτό που τους έχει λεχθεί και να έχουν δυσκολία να θυμηθούν λέξεις, να επεξεργαστούν τον προφορικό λόγο και να οργανώσουν τις σκέψεις τους. Όταν ένας μαθητής με ΔΕΠΥ δεν μπορεί να απαντήσει μία ερώτηση στην τάξη, οι δάσκαλοι και οι συμμαθητές ενδέχεται να συμπεράνουν ότι δεν γνωρίζει την απάντηση. Παρ’ όλα αυτά, ο μαθητής ενδέχεται να χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να θυμηθεί και να ανακαλέσει την απάντηση. Τι ΒοηθάειΣυνεργαστείτε με το Δάσκαλο του Παιδιού σαςΗ παροχή επί πλέον χρόνου και χώρου αποτελεί την πιο σημαντική παρέμβαση που μπορεί να κάνει ένας δάσκαλος. Οι γονείς καλό θα ήταν να συζητήσουν αυτά τα σημεία με το δάσκαλο του παιδιού τους: • Να κάνουν μία μυστική συμφωνία ότι ο δάσκαλος δεν θα θέσει ποτέ μία ερώτηση ξαφνικά, η οποία θα απαιτεί μία γρήγορη απάντηση. Αυτό και μόνο θα βοηθήσει το μαθητή να χαλαρώσει.• Να δίνουν περισσότερο χρόνο στο μαθητή για να απαντήσει, όπως παύση για να γράψει στον πίνακα.• Η αργή ομιλία και η παροχή πληροφορίας σε μικρές ενότητες βοηθούν σε όλες τις περιστάσεις, αλλά ειδικά μέσα στην τάξη. •Να επιδιώκουν την ενίσχυση των προφορικών οδηγιών και μαθημάτων με γραπτό υλικό ή με καταγραφή στον πίνακα. • Να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με το παιδί, προκειμένου να καθορισθούν και να ικανοποιηθούν οι ατομικές του ανάγκες. Στο ΣπίτιΤα παιδιά με ΔΕΠΥ ωφελούνται ιδιαίτερα από ένα περιβάλλον πλούσιο γλωσσικά, ένα περιβάλλον όπου ενθαρρύνονται να αλληλεπιδρούν προφορικά αλλά ποτέ δεν ντρέπονται για την αργή τους επεξεργασία ή τη λανθασμένη χρήση των λέξεων. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν τα ακόλουθα: • Να παρέχουν βοηθήματα για να χτίσουν μία γερή γλωσσική βάση – βιβλία, ταινίες και προγράμματα στον υπολογιστή – καθώς και την οικογένεια και τους φίλους που αλληλεπιδρούν με το παιδί και το βοηθούν να εξασκήσει τις επικοινωνιακές του δεξιότητες. • Να χρησιμοποιούν κάθε περίσταση ως μία ευκαιρία για να εμπλουτίσουν τη γλώσσα – το μανάβικο, το βενζινάδικο και το γραφείο του γιατρού-, ζητώντας από το παιδί να ονομάσει αυτά που βλέπει. • Τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά καλό είναι να ενθαρρύνονται να ανακεφαλαιώνουν τις εμπειρίες που είχαν μέσα στην ημέρα κατά τη διάρκεια του δείπνου κάθε βράδυ, βοηθώντας το παιδί να νιώσει άνετα χρησιμοποιώντας τη γλώσσα και χωρίς ποτέ να ασκούν κριτική στις προσπάθειές του. • Η έγκαιρη παρέμβαση είναι κρίσιμη για τα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες. Εάν υποπτεύεστε ότι υπάρχει πρόβλημα, μιλήστε με το σχολείο ή κανονίστε για γλωσσική θεραπεία.



Υπερβολική Ομιλία

Ένα παιδί που διακόπτει συνεχώς ή μιλά υπερβολικά ενδέχεται να μην αρέσει στα άλλα παιδιά και τους δασκάλους. Ενώ το να έχουν κάτι να πουν για το καθετί, μπορεί να ενθουσιάζει τους παππούδες και τους οικογενειακούς φίλους, ενδέχεται να αποτελεί εμπόδιο στην κοινωνική αποδοχή από τους συνομηλίκους. Τα περισσότερα παιδιά ενσωματώνουν τις κοινωνικές δεξιότητες απλά μέσα από την παρακολούθηση και τη μίμηση της συμπεριφοράς των άλλων. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ ενδέχεται να έχουν δυσκολία στην ενσωμάτωση αυτών των δεξιοτήτων. Μπορεί να μην δίνουν αρκετή προσοχή στις λεπτομέρειες της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και συνεπώς ενδέχεται να χρειάζονται βοήθεια για να αναπτύξουν σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες.Τι ΒοηθάειΓίνετε ο Δάσκαλος του Παιδιού σας:• Να είστε συγκεκριμένοι ως προς το πότε πρέπει να μιλήσει το παιδί και πότε όχι. Αν και τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά ξεχνούν αυτές τις οδηγίες, μπορούν να διδαχθούν να σταματούν και να παρατηρούν τι συμβαίνει γύρω τους. • Να διδάξετε το παιδί σας να ακολουθεί κοινωνικά σημάδια: Τα άλλα παιδιά το ακούν πραγματικά; Γελάνε οι άλλοι σε λάθος στιγμές; Φαίνονται οι άλλοι να μη νιώθουν άνετα; Προσέχοντας τις αντιδράσεις των άλλων, τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν τη δική τους ομιλία. • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά διακόπτουν γιατί φοβούνται μήπως «χάσουν τη σκέψη». Διδάξτε τους να γράφουν τις σκέψεις τους, έτσι ώστε να τις θυμούνται όταν είναι η ώρα να μιλήσουν. Άλλες Χρήσιμες Συμβουλές:• Μερικές φορές το παιχνίδι μπορεί να είναι διδακτικό. Διάφορα παιδικά παιχνίδια διδάσκουν τα παιδιά να εστιάζουν σε ένα σύνολο κανόνων και να δίνουν προσοχή στα στοιχεία. • Απλά, προσυμφωνημένα σημάδια με τα χέρια μπορούν να επαναφέρουν ένα παιδί στο μάθημα στο σχολείο ή στην εργασία στο σπίτι ή να το αποτρέψουν να μιλήσει. Για παράδειγμα, ένα ελαφρύ χτύπημα του τραπεζιού μπορεί να σημαίνει «Μιλάς πάρα πολύ, γύρισε στο διάβασμά σου. Παιδιά και έφηβοι με ΔΕΠΥ ενδέχεται να χρειάζονται βοήθεια για να καταλάβουν πράγματα που πολλά παιδιά καταλαβαίνουν μόνα τους, όπως για παράδειγμα πότε να μιλήσουν και πότε όχι. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ χρειάζονται συγκεκριμένες οδηγίες, υπενθυμίσεις και ασκήσεις για να τα βοηθήσουν στο σχολείο και στο σπίτι.



Δυσκολίες Συγκέντρωσης


Η ΔΕΠΥ δεν είναι μόνο μία ανικανότητα διατήρησης της προσοχής. Είναι μία έλλειψη ικανότητας να ελέγξει κάποιος σε τι δίνει προσοχή. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ αφαιρούνται εύκολα όταν μία δραστηριότητα δεν παρέχει ικανοποιητικά ερεθίσματα. Σε αυτές τις περιστάσεις τα παιδιά δεν έχουν την ικανότητα να εμποδίσουν τη δυσκολία συγκέντρωσης που τους χαρακτηρίζει και λόγω αυτού, συχνά χάνουν σημαντικά μαθήματα, οδηγίες ή συμβουλές.Τα παιδιά με ΔΕΠΥ προσπαθούν πολύ για να μείνουν εστιασμένα σε μεγάλες ομιλίες ή κουραστικές εργασίες που απαιτούν παρατεταμένη πνευματική προσπάθεια. Οι δάσκαλοι και οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν αυτήν την έντονη προσπάθεια με αρκετούς τρόπους.Τι βοηθάειΣυνεργαστείτε με το Δάσκαλο του Παιδιού σαςΩς γονέας ενός παιδιού με ΔΕΠΥ, μπορεί να θέλετε να μοιραστείτε αυτές τις πληροφορίες με το δάσκαλο του παιδιού σας: • Το σημείο που ένας δάσκαλος τοποθετεί ένα μαθητή με ΔΕΠΥ μέσα στη σχολική τάξη είναι πολύ σημαντικό. Προσπαθήστε να τα κρατήσετε κοντά στο δάσκαλο και μακριά από πόρτες και παράθυρα. • Για να μην ξεχωρίζει το παιδί με ΔΕΠΥ, προσφέρετε σε όλα τα παιδιά στην τάξη την ευκαιρία να χρησιμοποιούν διαχωριστικά, ακουστικά ή ωτοασπίδες για να απομονώσουν τα ερεθίσματα που τους αποσπούν την προσοχή κατά τη διάρκεια της εργασίας στην τάξη ή των διαγωνισμάτων. • Κάνετε εναλλαγή μεταξύ δραστηριοτήτων υψηλού και χαμηλού ενδιαφέροντος, χρησιμοποιώντας μία ποικιλία στρατηγικών για να ικανοποιήσετε την πληθώρα των τρόπων εκμάθησης μέσα στην τάξη. • Προσπαθήστε να συμπεριλάβετε οπτικές, ακουστικές και κιναισθητικές ευκαιρίες σε όλα τα μαθήματα, καθώς και ευκαιρίες για συνεργατική εργασία, ατομική εργασία αλλά και με μεγάλη ομάδα. • Κρατήστε τη διάρκεια των μαθημάτων σύντομη και διαφοροποιείτε το ρυθμό από το ένα μάθημα στο άλλο.• Οι μαθητές που αφαιρούνται δεν πρέπει να επιπλήττονται, αλλά να επανακαθοδηγούνται με έναν τρόπο που δεν τους προκαλεί αμηχανία.Στο ΣπίτιΟι γονείς συχνά κάνουν μεγάλη προσπάθεια να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αποφεύγουν την απόσπαση της προσοχής τους, κάτι που εμποδίζει τη μελέτη των μαθημάτων τους στο σπίτι. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να το επιτύχει κανείς: • Εδραιώστε μία καθημερινή ρουτίνα μελέτης των μαθημάτων στο σπίτι. Το παιδί σας ενδέχεται να χρειάζεται ένα διάλειμμα μεταξύ σχολείου και μελέτης στο σπίτι. • Πειραματιστείτε με το σωστό τρόπο να «διαμορφώσετε το χώρο» για τη μελέτη στο σπίτι. Ορισμένα παιδιά χρειάζονται ένα περιβάλλον χωρίς ερεθίσματα που τους αποσπούν την προσοχή ενώ άλλα παιδιά αποδίδουν καλύτερα όταν υπάρχει μουσική υπόκρουση. • Καθίστε μαζί με το παιδί σας για να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνει τι του ζητείται. • Τα περισσότερα παιδιά με ΔΕΠΥ χρειάζονται διαρκή επίβλεψη από έναν ενήλικα, αλλά καθώς η κατάσταση βελτιώνεται ή το παιδί ωριμάζει, ενδεχομένως να είναι επαρκής ένας έλεγχος ανά τακτά χρονικά διαστήματα. • Παρέχοντας σύντομα διαλείμματα μεταξύ των εργασιών και αφήνοντας το παιδί να τεντωθεί ή να τσιμπήσει κάτι, συχνά γίνεται ο φόρτος εργασίας περισσότερο διαχειρίσιμος. • Εάν το παιδί σας νιώθει εξουθενωμένο, προσπαθήστε να σπάσετε μία εργασία σε μικρότερα, ευκολότερα κομμάτια, με ένα σαφές τελικό σημείο και με διαχωρισμό ανάμεσα στις επιμέρους εργασίες.• Προειδοποιήστε το δάσκαλο όταν το παιδί σας δεν έχει τις δεξιότητες να φέρει εις πέρας μία εργασία ή αν χρειάζεται ασυνήθιστα πολύ χρόνο.

2 σχόλια:

  1. Αγαπητοί συνάδελφοι,
    το συγκεκριμένο άρθρο μας δίνει τη δυνατότητα να καταλάβουμε το πόσο σημαντικό είναι να μπορούν οι γονείς να είναι σύμβουλοι του παιδιού τους... Είναι εξαιρετικό και χρήσιμο.... Διαβάστε το....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ χρήσιμες οι συμβουλές, θα μας βοηθήσουν σημαντικά κατα την διδασκαλία των παιδιών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή